دل بستن به موجوداتی که از عشق چیزی نمیفهمند

همه برایم دست تکان دادن اما کم بود دستانی که تکانم دادن

دل بستن به موجوداتی که از عشق چیزی نمیفهمند

همه برایم دست تکان دادن اما کم بود دستانی که تکانم دادن

مذهب چه فرقی با روحانیت داره؟

سلام

امشب درگیر یه سوال بودم

مذهب چیست روحانیت چیه؟

خیلی جالبه واسم که یه سوال خاص از ادم های دورو برم بپرسم و جواب هاشون جویا بشم

اما درکی که خودم از این موضوع برداشت کردم این بود

درک در مورد مذهب: یه سنت هست که معمولا از پیشینیان به ما میرسه ومعمولا  به اجبار هست و در بعضی از موارد اختیاری.مثلا در جنگ ایران با اعراب مذهب اسلام تحمیل شد و بعد از اون از خانواده ها به اجبار به فرزندان حالا صرف نظر از اینکه بعضی به اختیار به تغییر دین روی میارن مذهب ایده های داره واسه خودش که معمولا میتونن راه خوب بودن هم به ما نشون بدن و معمولا در هر مذهبی موردهای زیادی میتونه باشه برای انسان خوب بودن

مذهب تلاش میکنه خدا رو به ما نشون بده اما بعضی وقتا انقدر غرق در مسائل جزیی مذهب میشیم که خدا رو پیدا که نمیکنیم هیچ بلکه گم میکنیم و برای پیدا کردنش به معابد و مساجد یا به گرد کعبه میگردیم به قول عارفی میگه وقتی ندونید دنبال چی میگردید جستجوی شما پایانی نداره

جالب نقل میکنه تا من بودم خدا نبود حالا که او هست من نیستم

قبل از هر شروعی باید خوب دانست که دقیقا دنبال چی هستیم تا وقتی بیماری خودمون رو نشناسیم چطور دنبال مداوای آن هستیم؟ اگر درمانگری هم اینجاست بازم هم کاری از دستش بر نخواهد امد

خلاصه درک:مذهب تحمیل شده که میتونه خوب باشه و میتونه باب میل ما نباشه

درک در مورد روحانیت:

روحانیت رو یه حس که طبق نیاز خودت هست میدونم

روحانیت برگرفته از نیاز من به بهتر زندگی کردن در راستای دستورات خدا

شاید به معابد و مساجد نروم شاید به دور کعبه طواف نکنم شاید به شعر زیبای که نقل میکنه ای قوم به حج رفته بیایید بیایید معشوق همین جاست

شاید هزینه سفر را به نیازمندی هدیه کرد بدونم شاید روحانیت رو در زیبایی یک گل سرخ با خارهای تیز و خوشگلش بدونم

روحانیت تو هر دینی میشه جست روحانیت تحمیل نمیشه با هیچ جنگی از بین نمیره و با هیچ حمله ایی نمیتونه تحمیل بشه به ما از گذشتگان ارث نمیرسه و نمیتونیم به نوادگان خودمون هدیه بدیم

روحانیت رو نمیشه به هرکسی لقب بدی هرکسی که به درجه ایی از دین برسه نمیشه چسباند

روحانیت رو میشه ساده بیان کرد اما سخت میشه بهش رسید

روحانیت زیبایی در خود نهفته داره که اگر به اون درجه رسید کسی نیاز نیست بیانش کنه و معمولا بیانش نمیکنه بلکه از نگاه به ظاهرش میشه به همه چی رسید چنان غرق در نگاهش میشی که حس میکنی در دریایی اروم و پر آرامش پا گذاشتی

خیلی سخته روحانیت رو بیان کنی

به یکی گفتم چطور به این درجه رسیدی که چهره ت با ادم صحبت کنه؟ جواب مختصری داد ندیدن فیلم های مبتذل نگفتن دروغ و قضاوت نکردن در مورد ادم ها

خوب اینم راهی بود

به قول معروف راه های رسیدن به خدا بسیار هست

اگر راه رو اشتباه نری حتما به خدا میرسی روحانیت راه های اشتباه کم داره یا شاید بهتر بگم نداره

اما خطرناک ترین راه اینه که بخوای برای به رخ کشیدن  دانش روحانیت خودنسبت به دانش دیگری انتخاب کنی نویسنده کتابی مقدمه رو اینجوری نوشته بود اگر کتابی رو به منظور اینکه جایی سخنی بگی تا مردم تورو تشویق کنن به نتیجه نخواهی رسید بلکه کتاب رو به منظور مراقبه بخون حتی اگر سطری از کتاب تو ذهن شما نمونه اما مطمئنن میتونی بیشترین استفاده رو تو زندگی ببری

روحانیت رو به منظور مراقبه با خدا باید انتخاب کرد


خلاصه روحانیت:روحانیت نه از گذشتگان به ارث به ما میرسه و نه میشه به نوادگان هدیه کرد

با جنگی از بین نمیره وبا جنگی به ما تحمیل نمیشه


فرق مذهب و روحانیت:با مذهب شاید نشه به روحانیت رسید اما با روحانیت ناخواسته میشه به درجه ی عالی از مذهب رسید


شباهت مذهب و روحانیت:هر دو اگر درست انجام بشه میشه به خدا رسید

................

با دید تعصب به موضوع نگاه نکن فقط با دید یه مطلب ساده که از هیچ کدوم شناختی نداری بخون

......................................

من کسی نیستم ،توکیستی؟؟؟اگر توهم مانندمن کسی نیستی ،مایک زوج میشویم .مبادا این راز را باکسی درمیان نهی ،ماراتبعید خواهند کرد ...

مسیحا                                                                           درک شخصی

نظرات 4 + ارسال نظر
ما ۴نفر چهارشنبه 3 آذر 1389 ساعت 00:47

سلام مسیحا
زیبا و شیوا بود اما یکم نیاز به توضیحات دیگه داره
میخوام اینو بذارم واسه کنفرانسم
میشه بیشتر کمکم کنی
اخه ما همه گیج شدیم چیزی که عمری به ما گفتن با اینا فرق دارن
اما حرفات به واقعیت نزدیک تر بود
اما بیشتر واسم بگو به ایمیلم سند کن ممنون
۶ دانشجو دانشجوی اراک اره ۲ دیوانه اضافه شدن

حاجی چهارشنبه 3 آذر 1389 ساعت 00:55

سلام
بس کن این حرفا رو اره با فن بیانت شاید منو قانع کنی اما بازم تو سخت در اشتباهی
فقط تو از یه امتیاز مثبت برخورداری که میدونی چه جوری صحبت کنی تو فقط سخنرانی وگرنه همه دیدگاهت اشتباه هست
دین فقط میتونه راه خوبی رو نشون بده همین روحانیت بی دین معنا نداره و از دین میشه به روحانیت رسید هیمن و بس تو کاملا برعکس فکر میکنی و به جایی نمیرسه این حرفا

سسسسسسسسسسسسسسلام به گرمی دلت حاجی
فن بیان نمیتونه خیلی کمک کنه
بلکه حقیقت هست که میتونه ثابت کنه همه چی رو
تا به کی میشه به یه کودک رنگ ابی رو قرمز فهماند؟بالاخره خودش متوجه میشه که ابی ابی هست و قرمز قرمز
پس اگر مطالب درسته قبول کن اگر نیست فن بیان تا زمانی میتونه ادم ها رو فریب بده
در ضمن حاجی توی نفرت هم میشه به عشق رسید
اگر تو این همه مطالب درستی دیدی تایید کن و اشتباهات رو رد کن
من از زشتی ها معنای زیبایی ها رو درک کردم
از مجازی دارم به حقایق میرسم
پس ممکن هنوز نوشته های من زشتی داشته باشه اما به نور نزدیکم هرچند فاصله ها زیاده اما دارم نور رو میبینم از همین فاصله دور اگر عمر اجازه بده میرسم
ممنون از شما حاجی که انتقادات رو خیلی دوست دارم

محسن صفر تایم چهارشنبه 3 آذر 1389 ساعت 00:57

اوووووووووووووووو
عالی بود خیلی جالب بود خیلی دوست داشتم این رو جدا یکی توضیح بده من که خوشم امد شما مدرک تحصیلیتون چیه؟رشته تحصیلی چی؟خیلی خوب بیان کردی اما یکم ادم رو به فکر فرو میبره اما بازم متوجه شدم چیزی که میخواستم بفهمم
بازم میام

سلام به محسن
ممنون که نظر دادین
خوشحالم که رضایت شما رو جلب کرد اما هرکجا چیزی نفهمیدی سعی کن خودت برای پیدا کردنش دقت کنی و تلاش
من مدرکی ندارم و رشته ی خاصی نیستم
مدرک و رشته مهم نیست مهم حرف هست که درسته یا نه

گمنام جمعه 5 آذر 1389 ساعت 14:48

سلام مسیحا. وب جالبی دارین. زیاد سر میزنم ولی نظر نذاشته بودم. الانم بعد از یکماه اومدم. اومدن شیدا رو تبریک میگم. متن های با معنی و متفاوتی میزنه. اینجور که توی نظرات خوندم داره طرفدار پیدا میکنه. فقط یه سوال چرا از شما هیچ متنی راجب اومدن شیدا نیست؟ نکنه از اومدنش . . .!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد