دل بستن به موجوداتی که از عشق چیزی نمیفهمند

همه برایم دست تکان دادن اما کم بود دستانی که تکانم دادن

دل بستن به موجوداتی که از عشق چیزی نمیفهمند

همه برایم دست تکان دادن اما کم بود دستانی که تکانم دادن

عوارض ترامادول

ترامادول، یک داروی شبه اپیوئید و ضد درد

پیرو اطلاعیه های شماره 28و 30 مرکز ADR ایران راجع به عوارض دارویی ترامادول که در مرداد و آبان ماه سال 1382 منتشر شده است و نظر به اینکه از بدو ورود ترامادول به بازار دارویی ایران تاکنون عوارض متعددی گزارش شده است ،‌توجه شما را به نکات زیر جلب می نماییم :

-ترامادول یک ترکیب صناعی ضددرد و شبه اپیوئید می باشد که در بازار دارویی ایران به صورت قرص ،‌کپسول 50 و 100 میلی گرمی و آمپول 100 میلی گرمی موجود می باشد و برای درمان دردهای نسبتاً شدید حاد یا مزمن از قبیل دردهای بعد از عمل جراحی و دردهای سرطانی استفاده می شود .

-ترامادول در بدن از چندین راه متابولیزه می شود . یکی از راهها ،‌سیستم آنزیمی سیتوکرمP450 میباشد . مهمترین متابولیت حاصل از متابولیسم ترامادولM1 نام دارد که تمایلش جهت باندشدن به رسپتور µ اپیوئیدی 200 بار بیشتر از ترامادول و اثر ضددردی آن نیز 6 برابر ترامادول است .



-ترامـــادول ممکن است نشانه های شبه اپیوئید ( سرگیجه، خواب آلودگی، یبوست،‌تعریق ،‌خارش ) ایجاد کند اما احتمـال بروز دپرسیون تنفسی نسبت به مورفین کمتر می باشد مگر در نوع تزریقی که این احتمال زیاد است .

-تا به حـال ثابت نشده است که ترامادول مثل مورفین بتواند باعث ریلیزهیستامین گردد .

در 7% مردم فعالیت ایزوآنزیم متابولیزه کننده ترامادول کمتر است (‌به این افراد متابولیزر ضعیف می گویند) به همین دلیل غلظت ترامادول در سرم آنها بیشتر و غلظت متابولیتM1 کمتر است . مصرف همزمان ترامادول با مهار کننده های آنزیمی نظیر فلوکستین، پاروکستین و کینیدین باعث کاهش غلظتM1 می شود .

-ترامادول باعث مهار بازجذب نوراپی نفرین و سروتونین نیز می شود، ‌بنابراین نباید همراه با مهارکننده های مونوآمینواکسیداز و ضدافسردگی های سه حلقه ای مصرف شود.



با توجه به توضیحات بالا عنایت داشته باشید که :

1 - اگرچه ترامادول به عنوان یک داروی اپیوئیدی طبقه بندی نشده است ،‌می تواند اثرات شبیه آنها را ایجاد کند .

2 - با قطع ناگهانی ترامادول علایمWithdrawalیا همان علائم ترک ناگهانی میتواند اتفاق بیافتد
3 - مصرف این دارودر افراد مسن باید با احتیاط صورت گیرد و ایمنی مصرف این فرآورده در کودکان به اثبات نرسیده است .

4 - در هنگام تجویز دارو از صحت عملکرد کلیه و کبد بیمار مطمئن باشید و دارو را برای مدت زمان محدودی استفاده نمائید



5 - در صورت مشاهده هرگونه عارضه متعاقب مصرف این دارو بامرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها ( 6404223) تماس حاصل فرمایید .



Reference:

1. American Hospital Formulary Service (AHFS) Drug Information 2004



وزارت بهداشت در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به گزارشات واصله در مورد بروز عوارض جانبی خطرناک ناشی از تجویز و مصرف بسیار زیاد شکل تزریقی «ترامادول»، شرکت های پخش موظف شدند توزیع آمپول ترامادول را فقط به بیمارستان ها محدود کنند.وزارت بهداشت از کلیه پزشکان خواسته است از تجویز آمپول ترامادول برای بیماران سرپایی خودداری کرده و جهت کنترل عوارض جانبی احتمالی ناشی از تجویز ترامادول و مصرف آن فقط به بیمارستان و مراکز درمانگاهی مجهز به امکانات احیاء بیماران محدود شود.




در یک کلام از عوارض عمده این دارو قطع بخش تنفسی می باشد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد