دل بستن به موجوداتی که از عشق چیزی نمیفهمند

همه برایم دست تکان دادن اما کم بود دستانی که تکانم دادن

دل بستن به موجوداتی که از عشق چیزی نمیفهمند

همه برایم دست تکان دادن اما کم بود دستانی که تکانم دادن

درباره کنسرت اخیر گروه Tool

استانبول. سالن روباز Kurucesme Arena. منطقه یی رویایی بین جنگل و دریا. چهل و پنج دقیقه تاخیر. ساعت یک ربع به ده شب. جمعیت هیجان زده و منتظر. همه با ریتمی یکنواخت دست می زنند و فریاد می کشند Tool “Tool. ظهور اشباحی بر سن. صدای فریادها بلندتر می شود. با شنیدن صدای نخستین ضربه ها انگار بمبی منفجر شده است. ملودی کم کم آشکار می شود....اجرا آغاز شده....با ترانه Jambi.

شاید همه این عوامل به نوعی در به اوج رسانیدن هیجان مخاطب موثر باشند؛ مخاطبان اکثراً خاورمیانه یی که تجربه حضور گروهی مانند Tool را برای اولین بار در نزدیکی خود تجربه می کردند.

کنسرت روز هفتم سپتامبر 2007 آخرین اجرای تور آلبوم آخر گروه با عنوان «10 هزار روز» بود که در نقاط مختلف جهان به اجرا درآمد. مکان این کنسرت سالن روباز Kurucesme Arena در شهر استانبول ترکیه، پذیرای جمعیتی بالغ بر دو هزار نفر بود. گروه ظاهراً پس از پنج شب اجرای متوالی در شهرهای بولونیا، زاگرب، بلگراد و آتن هفتم سپتامبر به استانبول رسیده و با وجود خستگی آشکار اعضا، اجرای فوق العاده یی را به نمایش گذارد.

گروه Tool که اعضای اصلی آن را مینارد جیمز کینان (خواننده و ترانه سرا)، آدام جونز (گیتار)، جاستین چنسلور (باس) و دنی کری (درام) تشکیل می دهند از سال 1992 شروع به کار کرده و با ارائه شش آلبوم موفق، یکی از بهترین های سبک پراگرسیو متال به شمار می آید. آخرین آلبوم گروه سال گذشته، پس از پنج سال وقفه، به بازار آمد و علاوه بر فروش بالا از نامزدهای دریافت جایزه گرمی شد.

از مهمترین عوامل موفقیت گروه Tool، انجام هر کاری به بهترین شکل آن است. این عامل به راحتی در اجرای زنده گروه قابل مشاهده است. ترانه های انتخاب شده همگی از بهترین و البته پیچیده ترین ترانه های گروه بودند که اجرای زیبا و بی عیب و نقص آنها، مخاطب را مبهوت ساخت. ترانه های اجرا شده در این برنامه عبارت بودند از؛ Stink Fist، 46&2 و Aenima از آلبوم Aenima (1996)، Lateralus و Schism از آلبوم Lateralus (2001)، Flood از آلبوم Undertow (1994) و Jambi، Vicarious، Lost Keys و ترانه شگفت انگیز Rosetta Stoned -که اجرای فوق العاده اش همه را به هیجان آورد- از آلبوم «ده هزار روز». در مقایسه ترانه های این کنسرت با سایر کنسرت های این تور می بینیم که سه ترانه مهم آلبوم آخر گروه از لیست حذف شده اند. این قضیه -که دلیل آن مشخص نیست و در وب سایت گروه و روزنامه های چاپ استانبول نیز توضیحی درباره آن ارائه نشده- به علاوه زمان کم برنامه (یک ساعت و نیم) تعجب تماشاگران و البته خشم عده یی از آنان را برانگیخت، تاجایی که برخی شروع به فحاشی کرده و قصد درگیری با مسوولان صحنه را داشتند. در حدود بیست دقیقه پس از پایان برنامه باران شدید و سیل آسایی شروع به بارش کرد که حدود دو ساعت به طول انجامید. عده یی معتقد بودند شاید آگاهی از این بارش سنگین باعث کم کردن زمان اجرا شد. اما به هر حال و به هر دلیل، این کوتاهی زمان برنامه را می توان «تنها» نقطه ضعف آن دانست.

اعضای گروه Tool همگی کار خود را به بهترین شکل انجام می دهند، به همین دلیل اجرای زنده آنها با اجراهای ضبط شده استودیویی تفاوت چندانی ندارد و این - به نظر من- نقطه قوت کار گروه است. وقتی اصوات پیچیده یی را که گمان می بری شاید توسط نرم افزارها و افکت های صوتی مختلف ساخته شده باشند، به طور زنده می شنوی و می بینی، از قدرت و توانایی خالق و نوازندگان آنها - آدام جونز یا جاستین چنسلور جوان- اطمینان حاصل می کنی.

در این برنامه برای کینان (خواننده) کیبوردی در نظر گرفته شده بود و او با ارائه پاساژها و افکت های مختلف فواصل بین ترانه ها را پر می کرد. دیگر نکته جالب توجه برنامه هم تک نوازی درام دنی کری بود که شور و شعف جمعیت درام نواز و درام دوست را به شدت برانگیخت،

یکی از عوامل زیبایی برنامه، در کنار اجرای بی نقص اعضای گروه، تصاویر پس زمینه یی صحنه

(Back Projection) بود. سه پرده کوتاه و یک پرده عظیم در پشت آنها، تصاویر عجیب و غریب و به دقت انتخاب شده یی را نشان می دادند که ترکیب آنها با ترانه ها فضایی شگفت انگیز و خیالی به صحنه می بخشید. چیدمان اعضا روی صحنه و تناسبات تصویری پشت سر آنها به نحوی بود که انگار همه چیز در عمق قرار گرفته و سه بعدی به نظر می رسید. این چیدمان به نوعی یادآور کاور آلبوم آخر گروه «10 هزار روز» است که تصاویر در آن با استفاده از عدسی های خاصی به حالت سه بعدی در می آیند. این طراحی صحنه به علا وه افکت های نوری و لیزری همه و همه به زیبایی هرچه بیشتر برنامه کمک می کردند. کار صدابرداری نیز تقریباً به خوبی انجام شده بود و صداها همگی قابل شنیدن بودند- شاید صدای خواننده می توانست کمی بیشتر باشد چون در بعضی مواقع به علت بالا بودن صدای سازها و همچنین همراهی تماشاگران صدای او اندکی نامفهوم می شد.

وقتی از برخی تماشاگران پرسیدم چرا به Tool علاقه دارند، همگی آنها به این نکته اشاره می کردند که در Tool همه چیز خوب است، Tool ترانه ضعیف یا حتی متوسط ندارد، یا اینکه اعضای گروه به همه چیز به یک اندازه بها می دهند و...

فکر می کنم هفتم سپتامبر 2007 برای ما، حاضران در سالن Kurucesme Arena شبی فراموش نشدنی باشد، چراکه قرار گرفتن در کنار عده یی کثیر با سلیقه همسان، لذت شنیدن موسیقی مورد علاقه مان را افزون می کند؛ همگی ما این لذت را مدیون گروه Tool هستیم.

 

 

 


اخبار مشاهیر موسیقی ایران


 

 

چهارشنبه 25 مهر 1386

 

مراسم استقبال از شهرام ناظری با حضور محمدحسین احمدی - مدیر کل دفتر موسیقی و شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - نمایندگانی از اهالی موسیقی و دوستان وی، صبح امروز در فرودگاه مهرآباد برگزار شد.

 

قرار بود پرواز لندن به تهران، رأس ساعت شش بامداد در خاک ایران فرود آید، اما با تاخیر 50 دقیقه‌یی پرواز به زمین نشست تا شهرام ناظری وارد ایران شود.

 

او وارد فرودگاه مهرآباد شد و استقبال‌کنندگان با شاخه‌ها‌ی گل به استقبالش رفتند؛ عده‌ای از مردمی که در فرودگاه حضور داشتند ناظری را به هم نشان می‌دادند و می‌گفتند "شهرام ناظری است".


 

شهرام ناظری در گفت‌وگویی به خبرنگار ایسنا گفت: سوغات من، سپاس بسیار بزرگی است که از مردم کشورم دارم؛ همه‌ی موفقیت‌های که اگر به‌دست آورده‌ام، حاصل عشق‌هایی بوده است که مردم در این 30 سال به من رسانده‌اند و در همه این شرایط سخت واقعاً انرژی گذاشته‌اند.

 

او اضافه کرد: غیر از اینکه سپاس‌گزار باشم کار دیگری نتوانستم هنگام دریافت نشان انجام بدهم. سپاس‌گزار از خدای بزرگ، از هم‌میهنان عزیزم، از هم‌ولایتی‌های خودم، قوم غیور کرد که ظرف این چند دهه به من عشق رساندند و عاشقانه مرا حمایت کرده‌اند، سپاس‌گزار باشم از همه کسانی که مرا کمک کرده‌اند. مخصوصاً از روح پاک مادرم که مشقت‌های زیادی برایم کشید.

ناظری گفت: انشاءالله در آینده‌ای نزدیک در ایران کنسرت برگزار خواهد کرد.

 

وی ابراز کرد، مجموعه عواملی جمع شده است که نوعی لحن حماسی با طراوت را پی ‌گرفتم. این طراوت توانست با نثر ارتباط برقرار کند و همین باعث شد آن طرف دنیا هم بتواند تأثیر بگذارد و از رده‌های مختلف چه مردم،‌ روسای فستیوال‌های‌ جهانی، شنونده‌ی بیشتری جذب کند.


ناظری که به‌وی پاواروتی ایران اطلاق شده است، عنوان کرد: هنگام اعطای نشان از سوی فرانسوی‌ها، رییس تئأتر شهر پاریس گریه کرد و مشاور معاون رییس‌جمهور فرانسه گفت: 20 سال شنونده شما صدای شما هستم و گفتم هر جای اروپا کنسرت دارید به من خبر بدهند؛ این تأثیری که صدا گذاشته و آن‌ها را علاقه‌مند کرده است؛ مثل پلی است که آن‌ها را از فرهنگ غرب به شرق ارتباط داده است؛ آن‌ها خودشان گفته‌اند که از طریق این صداها و فرهنگ‌هاست که با فرهنگ کشورها آشنا می‌شویم و با فرهنگ ایران هم و به آن عشق می‌ورزیم و از آن حمایت کردیم و حمایت خواهیم کرد.  

ناظری گفت، آن‌ها اذعان داشتند، به‌رغم اینکه چندسالی است که برخی روابط سیاسی این کشورها با ما در دنیا قدری تیره شده است، ولی به رابطه انسانی و فرهنگی لطمه‌ای وارد نشده است.

 

وی درباره انتقال فرهنگ ایرانی و تأثیری که شهرام ناظری در این انتقال داشته‌ است، توضیح داد: من نمی‌توانم میزان آن‌را بگویم؛ کنسرت‌هایی که در پاریس داشته‌ام 85 درصد فرانسوی بودند یا در جاهای دیگر از جمله برزیل کنسرت داده‌ام و یک نفر ایرانی هم آنجا نبود و همه شنونده بودند به هر حال طیف غربی به این موسیقی کشیده شده است و از طریق این نوع موسیقی و موسیقی‌های دیگر با فرهنگ‌ها و کشورها ارتباط برقرار کرده است. این به‌عنوان امتیازی برای آن‌ها محسوب شده است.

 

احمدی - رییس دفتر موسیقی و شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- هم گفت: از خبرنگاران در نشست رسانه‌یی جشنواره موسیقی فجر درخواست کردیم که در مراسم استقبال شرکت کنند؛ ازسویی ناظری با توجه به ساعت پرواز راضی نبود که ما فراخوان گسترده‌تری داشته باشیم. با این حال، با توجه به اینکه او، نام و فرهنگ ایران را جهان مطرح کرده است، وظیفه خود دانستیم که به استقبال ایشان بیاییم و به دنبال آن طی یک یا دو هفته آینده مراسم بزرگداشتی برایش در یکی از سالن‌های بزرگ کشور داشته باشیم، تا مردم ایران نیز از او قدرشناسی کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد