دل بستن به موجوداتی که از عشق چیزی نمیفهمند

همه برایم دست تکان دادن اما کم بود دستانی که تکانم دادن

دل بستن به موجوداتی که از عشق چیزی نمیفهمند

همه برایم دست تکان دادن اما کم بود دستانی که تکانم دادن

در مورد موسیقی (شجریان)


بسیاری از اهالی موسیقی از نحوه عملکرد صدا و سیما در نحوه پخش و نمایش آثار موسیقی در طول سالهای گذشته ابراز گله و عدم رضایت کرده اند. در این وبلاگ نیزهر از گاهی  به اظهارات برخی از این افراد که خود دستی در وادی موسیقی داشته وکارشناس این حیطه به حساب می آیند اشاره شده است. ولی آنچه که از رفتار این افراد به چشم میخورد ، تناقض کامل عملکرد آنها با سخنانشان است واین باعث دلسردی و عدم اطمینان خیل جوانان دلشیفته موسیقی است که وقتی می بینند اساتید فن برخلاف نظرات خود عمل میکنند ، از این مجمل حدیث مفصل میخوانند و...

چندی پیش گفتگویی از سالار عقیلی در این وبلاگ خواندید که وی به شدت روش تلویزیون را در چگونگی پخش آثار موسیقی اصیل به انتقاد گرفته بود . اما ایشان با حضور در برنامه های مختلف این رسانه،عملا به نقض گفته خود می پردازد. آخرین آنها حضور وی در برنامه عصر سی ام آذر(روز عید قربان ) بود که وی به همراه نوازنده تار به اجرای زنده برنامه پرداخت . نحوه پخش همین برنامه طبق روش غیرمردمی  رسانه به اصطلاح ملی همانی بود که سالار خان به آن انتقاد کرده بود! یعنی نمایش گاه به گاه  چهره ای بزرگ از صورت خواننده  بهمراه نمایش بیش از حد در و دیوار و شمع و گل و غیره و عدم نمایش نوازنده تار و سازایرانی اش . اینجا این سوال مطرح است که چرا سالار عقیلی متناقض گفتار خود در تلویزیون آن هم به صورت زنده ، برنامه اجرا میکند در صورتی که همراهش را هم نشان نمیدهند ؟ آیا مسایل مادی در بین وجود دارد و یا ...؟

همچنین در همین روز و در اواخر شب ، برنامه دیگری به صورت زنده از جناب امین الله رشیدی پخش گردید . قطعا جناب رشیدی هم از وضعیت پخش آثار موسیقی و روش تلویزیون راضی نیست. چرا که پس از اجرای برنامه چند جمله ای نسبتا منتقدانه پیرامون این مطلب به زبان آورد که دو مجری پر حرف برنامه(امیر جوشقانی و علیرضا جاوید نیا) به همراه محمد علی کشاورز حرف توی حرف آوردند و نگذاشتند آقای رشیدی حرف خود را به طور کامل بزند و ضمنا تاکید کردند که همچنان فوتبال اصلی ترین دغدغه جوانان است. اما اینکه رشیدی چرا با وجود عقیده خود، در اینگونه برنامه ها حاضر میشود جای سوال و ابهام دارد؟

...و در شاهکار تناقض رفتار و گفتار اهالی موسیقی ، امروز نیز(دوم دی) خیل عظیم اساتید موسیقی اصیل ، جشنواره ای موسوم به ترنم وحدت با حضور رییس صدا و سیما بر پا کردند  و به اظهارت مفصل جناب ضرغامی گوش فرا دادند. اظهارتی که بخش اعظم آن همچنان به حرمت موسیقی! و تفکیک خوب و بد!  آن گذشت . در این جشنواره نیز افرادی همچون شاهین فرهت و هوشنگ ظریف و .. شرکت داشتند .

اینگونه رفتارها رسمیت دادن به عملکرد ناثواب تلویزیون در طول سالیان دراز خود بوده است .وجه صدا و سیما با حضور افراد منتقد موسیقی ، حفظ میشود و اصلاح این رسانه همچنان بعید می آید.

این در حالی است که موثرترین روش مقابله با تلویزیون به خاطر وضعیت نابهنجار نحوه تولید و پخش و نگرش به موسیقی اصیل ، عدم اجازه اهالی موسیقی به پخش آثارشان است  که در صورت پخش بتوانند مورد را از طریق قانونی پیگیری نمایند. روشی که استاد شجریان سالهاست آن را اختیار کرده است ولی متاسفانه وی از پیگیری قانونی آثار پخش شده اش ، امتناع میکند. هرچند در این مورد نیز شایان ذکر است که گفتگوی شجریان و ضرغامی در ماههای گذشته هم ، هیچ تاثیری برسبک و سیاق تلویزیون نداشته است.

 نوشته شده در  یکشنبه دوم دی 1386ساعت 14:57  توسط محمد  |  5 نظر


چند وقت پیش مشغول مطالعه کتابی به نام استادان موسیقی ایران در کتابخانه شهدای قزوین بودم که به شرح حال یکی از استادان سنتور ایران برخوردم فکر کردم برای کسانی که ایشان را نمی شناسند مطالعه آن جالب توجه باشد.این استاد گرامی مسعود شناسا می باشد که اطلاعاتی درباره ایشان از این کتاب در زیر موجود میباشد.جالب است بدانید که استاد شناسا به همراه استاد شجریان برنامه هایی از جمله آسمان عشق را اجرا کرده اند که برای دانلود، قسمتی از این آلبوم را که در آن آقای شناسا سنتور میزنند را می گذارم.بخاطر کم بودن کیفیت عکس ها هم معذرت میخواهم متاسفانه اسکنر در دسترس نبود با موبایل عکس گرفتم.

 

استاد مسعود شناسا

 

مسعود شناسامتولد شهریور 1331در شیراز.پس از آموختن مقدمات موسیقی،در سال1351وارد گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا(دانشگاه تهران)شد و نزد داریوش صفوت و نورعلی برومند(سنتور و ردیف موسیقی سنتی)،علیرضا مشایخی و احمد پژمان(آهنگسازی)،لوست مارتیروسیان(پیانو)،فرشاد سنجری(ساز آرایی)،هرمز فرهت و ...به تحصیل پرداخت.در سال 1355 به اخذ لیسانس نایل آمد و بعدها مدتی نیز در نزد محمد تقی مسعودیه فراگیری آهنگسازی را ادامه داد.

وی از سال 1352 تا اواخر دهه شصت به تدریس سنتور در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی اشتغال داشت و از سال 1353 تا 1358 مدرس کارگاه موسیقی رادیو و تلویزیون ملی(به سرپرستی سعید خدیری)بود.مدتی نیز در بخش موسیقی دانشگاه آزاد،دانشگاه هنر،و...پرداخت.                                  برای بزرگ دیدن عکس اینجا کلیک کنید


شناسا در سال 1370 به اتفاق مهدی آذر سینا،محمد اخوانو سپس همراه با استاد محمد رضا شجریان،شهرام ناظری،داریوش پیرنیاکان،سعید فرج پوری،محمد فیروزی،جلیل عندلیبی و... کنسرت هایی در داخل و خارج از کشور به اجرا درآورد.

 

 

برای بزرگ دیدن عکس اینجا کلیک کنید


برخی از آثار

-"تندر"(ده قطعه برای سنتور،چاپ1372)

-کاست"تندر"با همراهی محمد اخوان(تمبک)

-"نوا"برای سازهای ایرانی(با هماهنگی)

-همنوازی در آلبوم های؛"سخن تازه"(اثر مهدی آذر سینا)،مال کنون(اثر عطا جنگوک،براساس نغمه های بختیاری)و...

 

دانلود کنید چهار مضراب مخالف ساخته سعید فرج پوری از آلبوم آسمان عشق دانلود (اگر موفق به دانلود نشدید روی لینک راست کلیک کرده وSave Target As… را بزنید.)

 

 نوشته شده در  دوشنبه بیست و ششم آذر 1386ساعت 22:32  توسط مهدی معتمد  |  12 نظر


رسانه به اصطلاح ملی ، با برنامه های بی ارزش

 و سخیف خود به موسیقی ملی اهانت می کند و اصلاح  نشدنی به نظر می آید .تلویزیون نه تنها وضعیت نابسامان نگرش خود به موسیقی اصیل را بهبود نمی بخشد بلکه به اشکال مختلف به این هنر مقدس ایرانی اهانت میکند . نمونه چند ماه پیش آن نشاندن نوازندگان در پشت دیوار وحائلهایی به منظور به گناه نیفتادن بینند گان بود!!  ونمونه این روزهای آن سریال بسیار بیهوده چارخونه است . سیاست تلویزیون مبتنی بر این است که ساز موسیقی اصیل را نشان ندهد . ولی در این مجموعه   ، ساز را نشان میدهند. اما با وضعیتی زشت و توهین آمیز. جواد رضویان دسته چوبی را که در انتهای آن قوطی حلبی خالی  5/4 کیلویی روغن ، بسته شده است ، به عنوان ساز که احتمالا تداعی کننده تار یا سه تار(قطعا گیتار نیست) می باشد را در دست میگیرد و می نوازد.

   

    چگونه است که تلویزیون تار جلیل شهناز یا ظریف یا... و سه تار ذوالفنون ، شعاری ، علیزاده و ...  را نشان نمیدهد ، ولی نمایش نوع مسخره آن در دست بازیگر طناز در مجموعه پوچ چارخونه ایرادی ندارد و خالی از گناه است ؟

  

   برای ساز تار و سه تار چه خون دلها خورده شده است و چه افرادی در این وادی تحمل رنجها کرده اند.    چگونه گوشه های مختلف دستگاهها، آوازی و سازی ، در دورانی که نه ضبط بوده است ونه تکنولوزی کنونی ،در خاطره ها مانده و و با صداقت و بی پیرایگی محض توسط اهالی دلسوخته موسیقی ملی ، سینه به سینه به دوران ما رسیده است .

    

 سازی که توسط درویش خان ، آقا حسین قلی، غلامحسین درویش ، علی نقی وزیری ، زرین پنـــــجه ،

شهنازی ، فروتن ، هرمزی ، صبا  ، عبـــــــــــــــادی و ...

با دقت و وسواس زیاد ، در قالب بی نظیرترین آثار موسیقی ملی ما به دنیا عرضه شده است ، اینک توسط رسانه ملی!! به سخره گرفته میشود .

     

         اهالی موسیقی اصیل به کرات از وضعیت

 اسف بارنحوه پخش آثار اظهار گله و شکایت کرده اند و مسئولین تلویزیون بی اهمیت به این موضوع همچنان به مسیر خود ادامه میدهند. مسیری که در آن به غیر از کشانده شدن جوانان به موسیقی پاپ ومتال و .... نیست. تقریبا در ابتدا و انتهای بیشتر سریالها موسیقی پاپ در قالب عشق و عاشقی همچون مضمون اغلب سریالهای رسانه ملی!! رواج یافته است .مدارس ما صحنه انتقال جدیدترین شوها و آلبومهای بازیگران و هنرمندان داخلی و خارجــی

پاپ شده است و تلـــــویزیون بی توجــــه به ایــــن

موضوع همچنان ســـاز را در پشـــــــت دیـــــــــــوار

نگـــه داشـته است یا سخره آنرا به دســت رضویان

میدهد !! .

بگذارید تلویزیون ادامه دهد تا ببینیم به کجا

 خواهد رسید ؟

 هرچند پاسخش در این بیت نهفته است .

    

      

       

 

 

 

 

                      چندین چراغ دارد و بیـــهوده میرود   

                     بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش

 نوشته شده در  پنجشنبه بیست و دوم آذر 1386ساعت 18:43  توسط محمد  |  44 نظر


نرم افزار بابیلون یک دیکشنری جامع است که قابلیت ترجمه کلمات و متون را به زبان های مختلف دارد.

 

آقای فرشاد ناصری فر با ایجاد فایلی برای نرم افزار بابیلون موفق به ساخت یک دیکشنری کامل از استادان موسیقی ایران شده اند که با استفاده از این فایل و نصب آن بر روی نرم افزار بابیلون،میتوانید با نوشتن نام استاد مورد نظر، اطلاعات جامعی را درمورد آن استاد بدست بیاورید.

برای استفاده از این دیکشنری ابتدا می بایست نرم افزار بابیلون در کامپیوتر شما نصب شده باشد این نرم افزار را می توانید از سی دی های دیکشنری یا از طریق اینترنت دانلود کنید. برای دانلود از اینترنت در آخر این مطلب لینک دانلود وجود دارد.

بعد از آن فایل مورد نظر را از آخر همین مطلب دانلود کنید و بعد از اتمام دانلود روی آن کلیک کرده و صبر کنید تا کاملا نصب شود.


 نوشته شده در  جمعه شانزدهم آذر 1386ساعت 21:49  توسط مهدی معتمد  |  17 نظر


شرکت فرهنگی هنری دل آواز ، دارای سایتی به آدرسwww.delawaz.irمی باشد که در معرفی خود اینگونه بیان میدارد:

"شرکت فرهنگی هنری دل آواز با هدف حفظ اصالت آوا و نوای ایران زمین و تهیه و تکثیر برنامه های آهنگین مردمخداساز و ارتباط فکری با مردم هنرشناس و همکاری با اساتید موسیقی و معرفی و فراهم کردن برنامه برای هنرمندان جوان با همت استاد شجریان در تاریخ اول اسفندماه پنجاه و شش تاسیس گردید."

سایتی که این شرکت در اختیار علاقمندان گذارده است دارای هفت بخش  اخبار ، آثار ، فعالیت و برنامه ، زندگینامه ، تاریخچه و اهداف ، آرشیو و ارتباط با ما  است  .

به نظر من این سایت دارای نقایصی است و همچنین وضعیت کلی آن برآورده کننده نیازها و تقاضاهای سیل بیشمار علاقمندان موسیقی اصیل و شخص استاد شجریان نمی باشد .

1-        آوردن تنها چهار سطر در زمینه تاریخچه و اهداف قطعا جای سوال دارد و بیانگر دو واژه بزرگ "تاریخچه" و "اهداف" نمی باشد.ارائه  توضیحات تکمیلی و بیان بیشتر موضوع ضروری می نماید.


 نوشته شده در  شنبه دهم آذر 1386ساعت 17:58  توسط محمد  |  7 نظر


نمیدانم از کی و کجا باب شد که در انتهای هر یک از کنسرتهای استاد بزرگ آواز ایران ، حضار ، خواهان اجرای تصنیف مشهور مرغ سحر شوند و در بیشتر مواقع هم استاد و نوازندگان،  برای خاطر مردم ، آنرا اجرا نمایند. به نظر می رسد نیاز باشد این موضوع از زاویه ای که در این مبحث به آن اشاره خواهد شد به آن پرداخته شود.

به نظر من ، درخواست تماشاگران همه  کنسرتهای استاد شجریان مبنی بر اجرای این تصنیف هم خوب است و هم نامناسب . خوب از آن جهت که مردم خواهان هستند که از دریچه این تصنیف هم تجدید خاطره ای از قدما و سازندگان اثر کنند و هم لذتی که از این تصنیف را می برند با صدای شجریان دو چندان کنند. اغلب دوستداران استاد شجریان مایل هستند تصانیفی که در دل بسیاری از مردم محبوبیت دارد با صدای این هنرمند بشنوند. نکته فنی تر اینکه خواهان هستند نوازندگانی که با استاد مشغول اجرای کنسرت هستند ، آهنگ این اثر را بنوازند . علاوه بر آن مشتاقان استاد با این درخواست عشق و علاقه خود را به استاد و گروهش و این تصنیف نشان میدهند و یکصدایی جمعیت باعث ایجاد فضای یکدلی و موسیقیایی می شود . مساله دیگر این است که مردم میخواهند از زبان این تصنیف برخی مسائل ناگفته ای را که در جامعه وجود دارد بیان کنند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد